Αξιολόγηση
25 Σεπτεμβρίου 2023 2024-06-10 14:44Αξιολόγηση
ΜΟ.ΔΙ.Π
Η αξιολόγηση συνίσταται στη συστηματική, τεκμηριωμένη και λεπτομερή αποτίμηση, ανάδειξη και καταγραφή του έργου των ΑΕΙ, με τη χρήση αντικειμενικών κριτηρίων, καθώς και στην κριτική ανάλυση και διαπίστωση των υφιστάμενων αδυναμιών και αποκλίσεων σε σχέση με την ακαδημαϊκή φυσιογνωμία, τους στόχους και την αποστολή των ΑΕΙ.
Η αξιολόγηση του επιτελούμενου έργου των ΑΕΙ και των ακαδημαϊκών μονάδων τους πραγματοποιείται σε δύο στάδια:
- εσωτερική αξιολόγηση από τη ΜΟΔΙΠ σε επίπεδο Ιδρύματος ή από τις ΟΜΕΑ των ακαδημαϊκών μονάδων σε συνεργασία με τη ΜΟΔΙΠ με τη χρήση κατάλληλων εργαλείων/ ερωτηματολογίων ανά τομέα, δράση, υπηρεσία κτλ.. Πρόκειται ουσιαστικά για μια διαδικασία αυτοαξιολόγησης, που σηματοδοτεί την ταυτότητα του ΑΕΙ (ή της ακαδημαϊκής μονάδας), καθώς αποτυπώνει και αναδεικνύει όλα τα χαρακτηριστικά της λειτουργίας του (της), θετικά και αρνητικά, και καταγράφει τους στόχους (της). Η διαδικασία εσωτερικής αξιολόγησης ολοκληρώνεται με τη σύνταξη της Έκθεσης Εσωτερικής Αξιολόγησης, η οποία εγκρίνεται από τη διοίκηση του Ιδρύματος (ή της ακαδημαϊκής μονάδας) και αποστέλλεται στην Αρχή για να ακολουθήσει, στη συνέχεια, η διαδικασία της εξωτερικής αξιολόγησης.
- εξωτερική αξιολόγηση Η εξωτερική αξιολόγηση είναι η τελευταία φάση του κύκλου της διαδικασίας για τη διασφάλιση της ποιότητας των ΑΕΙ και των ακαδημαϊκών μονάδων τους. Συνίσταται στην αναλυτική-κριτική εξέταση των αποτελεσμάτων της εσωτερικής αξιολόγησης από Επιτροπή ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων, προερχόμενων από το Μητρώο Ανεξάρτητων Εμπειρογνωμόνων που συγκροτεί, τηρεί και ενημερώνει η ΕΘΑΑΕ.
Οι κύριοι στόχοι της Εξωτερικής Αξιολόγησης του Ιδρύματος ή Ιδρυματικής αξιολόγησης συνοψίζονται στα εξής:
- Ενίσχυση της αυτογνωσίας του Ιδρύματος
- Ανάδειξη των πλεονεκτημάτων και των καλών πρακτικών
- Εντοπισμός των μειονεκτημάτων και των αδυναμιών
- Εφαρμογή των προτεινόμενων βελτιώσεων
Με τις διατάξεις του ν. 4653/2020 στα ΑΕΙ πραγματοποιούνται επιπλέον θεματικές αξιολογήσεις και των επιμέρους ακαδημαϊκών τους μονάδων όπως, ιδίως, για τη στρατηγική διεθνοποίησης, την ισότητα των φύλων, την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία, την απορρόφηση των αποφοίτων στην αγορά εργασίας, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα κάθε Α.Ε.Ι., τη διασφάλιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, την ανάπτυξη προγραμμάτων ηλεκτρονικής μάθησης και δια βίου μάθησης, την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των φοιτητών και του προσωπικού.
- εξωτερική αξιολόγηση στο πλαίσιο της Πιστοποίησης από Επιτροπή Εξωτερικών Εμπειρογνωμόνων υπό την εποπτεία της ΕΘΑΑΕ, που διαφοροποιείται από τη δεύτερη περίπτωση ως προς το γεγονός ότι αποτελεί στάδιο της διαδικασίας πιστοποίησης, βασισμένο σε συγκεκριμένο πρότυπο που εμπεριέχει διακριτές Απαιτήσεις οι οποίες περιγράφονται και υπαγορεύουν την ύπαρξη σχετικής τεκμηρίωσης. Η εξωτερική αξιολόγηση, στο πλαίσιο της διαδικασίας πιστοποίησης, βαθμολογεί τη συμμόρφωση του Ιδρύματος, της Ακαδημαϊκής Μονάδας ή του Προγράμματος Σπουδών σε κάθε Απαίτηση του Προτύπου και απολήγει στη σύνταξη μιας έκθεσης στο πλαίσιο της οποίας εμπεριέχονται θετικά, αρνητικά σημεία, καλές πρακτικές, τυχόν ελλείψεις ή αδυναμίες ή έλλειψη τεκμηρίωσης. Τέλος, καταλήγει σε έναν τελικό βαθμό που δεν αποτελεί αριθμητικό δεδομένο αλλά χαρακτηρισμό (π.χ. πλήρης συμμόρφωση, ικανοποιητική, μερική, καθόλου). Η διαδικασία ολοκληρώνεται με την έκδοση της σχετικής απόφασης για τη χορήγηση πιστοποίησης, μέσα στην οποία αναγράφεται και το διάστημα κατά το οποίο αυτή θα βρίσκεται σε ισχύ